20. NADINE - Vi lånar bara..

Åhhh, menar Wille allvar eller? Ska JAG flörta med RICKARD? Det strider mot alla mina planer att undvika honom till varje pris. Wille hade haft en idé och jag hoppas för hans skull att det är en förbannat bra idé.

        Jag steg in genom den plingande dörren och tittade åt Rickards håll. Han sken upp och vinkade glatt medan han betjänade en kund. Vad var det Wille sa att jag skulle göra? Ja just det, ta en chokladstång. Jag gick mot godishyllan och tog första bästa chokladstång. Det fanns för många att välja mellan för att jag skulle orka kolla igenom alla.

        ”Hej Nadine!” Rickard log mot mig så att hans perfekta tandrad syntes.

        ”Eh. Hej Rickard..” svarade jag. Hur fasen flörtade man med en person man inte ens gillade? Jag hörde plinget från dörren och visste att det var Wille som hade kommit in.

        ”Hej.” sade Rickard som den gode försäljaren han var.

        ”Tja..” hördes Willes röst där bakom godishyllorna. Jag vände mig om och mötte Willes blick. Han höjde på ögonbrynen och vände sedan blicken mot godispåsarna. Då slog det mig. Wille ville att jag skulle flörta med Rickard så att han skulle få stjäla GODIS?

        ”Eheh.. heh..” var det enda jag fick fram efter min upptäckt, så jag lade snabbt chokladstången på disken och hoppades att Rickard inte tittade åt Willes håll. Andas lugnt Nadine.

        ”Du vill inte ha det vanliga idag eller?” frågade Rickard och fyrade av ett perfekt leende.

        ”Jag tror jag håller mig till chokladen idag.” Jag försökte mig på ett leende men jag tror att det främst såg ut som en ful grimas.

        ”Du.. eh.. snyggt mönster.. på tröjan alltså..” Snyggt Nadine. Jag hörde en hostning som försökte dölja ett skratt. Wille hade roligt åt mig där bakom hyllorna. Rickard verkade i alla fall ta min osäkerhet som ett tecken på att jag var nervös. Det var jag, men inte för den anledningen han trodde.

        ”Jag antar att det måste vara någonting bra med jobbtröjorna, tack!” sade han och skrattade. Jag skrattade också och började låtsas leta efter pengarna.

        ”8 kronor blir det för den där chokladstången!” sade Rickard.

        ”Ah hejdå!” hördes det från Wille.

        ”Det blev inget kaffe den här gången, va?” retades Rickard med Wille och hade tydligen inte märkt någonting.

        ”Näe, det får bli en annan gång!” svarade Wille och jag hörde plinget från dörren som betydde att Wille hade gått ut.

        ”Han, den där Wille, han är ofta här. Stor kaffekonsument och det passar oss utmärkt!” skrattade Rickard. Jag skrattade med honom och tvinnade håret så där som blondinerna på TV brukar göra när de flörtar med någon. Jag kände mig hur löjlig som helst.

        ”Åh, typiskt!” utbrast jag teatraliskt och slog ut med händerna.

        ”Vadå?” frågade Rickard.

        ”Jag har inga pengar. Glömde plånboken i mammas bil idag. Typiskt, och jag som var så chokladsugen! Nåja, jag ska väl gå bort med den här.” sade jag och gjorde ansats till att gå iväg med chokladen och sedan snabbt som fasen gå ut genom dörren. Planen skulle ha lyckats om inte Rickard stoppade mig i sista sekunden.

        ”Duu..” började han. ”Vi säger så här, chokladen bjuder jag på den här gången.” Han blinkade mot mig och log. Jag log tillbaka men inte utav tacksamhet.

        ”Tack Rickard. Jag ska gå nu, måste hem.”

 

        Jag vände på klacken och nästan sprang mot dörren. Bakom mig hörde jag Rickard ropa efter mig.

        ”Vi ses väl!” Jag vinkade åt honom och gick ut. Förbaskade Wille, som tvingade mig att göra det här. Och hade han faktiskt tagit en godispåse? Hur i världen kunde Rickard ha missat det där? Mina flörtkunskaper var inte så goda att det gick så där smärtfritt!

        ”Pssst!” hörde jag någon viska runt knuten. Jag visste att det var Wille och gick med bestämda steg fram till honom. Jag vågade inte ropa högt ifall det skulle höras ända in till caféet.

        ”Wille, din idiot! Du stal en godispåse!” jag halvviskade istället. Wille stod med en Djungelvrålpåse i handen och såg nöjd ut.

        ”Tänk så skulle han ha märkt det! Fattar du inte vilka konsekvenser det skulle ha inneburit för oss?” Wille bara skrattade åt mig och tyckte tydligen att jag överdrev.

        ”Kom igen, det är ju bara en godispåse. Rickard-pånken får se det som.. ett lån! Vi lånar en godispåse av honom och vi 'ger tillbaka' genom att du flörtar med honom! ” Jag suckade. Ett lån? Jag orkade inte spekulera i frågan utan försökte förtränga det faktum att jag är medbrottsling till stöld av en Djungelvrål-godispåse.

        ”Jag fick en chokladstång gratis i alla fall” berättade jag för honom och visade den. Jag hade i min nervositet tagit ett helt okänt märke och Wille tog stången ur min hand innan jag ens insett att den var borta. Han tog en tugga av den och grimaserade stort.

        ”Du kunde åtminstone ha valt någonting gott Nadine! Här, ta den du!” Jag smakade själv på den och kunde ingenting annat än att hålla med. Ödets ironi. Jag får en gratis chokladstång men kan inte ens välja en ordentlig sort. Chokladstången fick sin plats i första bästa skräpkorg och vi högg in på godispåsen, som lyckligtvis innehöll gott godis.

        ”Snygg replik annars. Mönster på tröjan, det hade inte ens jag kunnat komma på!” sade Wille och brast ut i ett högt skratt.

        ”Håll käften, det funkade i alla fall! Du skulle nog inte ha gjort det bättre själv!” försvarade jag mig.

        ”Nej, kanske inte. Rickard är straight och det är jag med, så det är väl dömt att misslyckas!” han fortsatte att skratta.

        ”Håll käften.” upprepade jag. Willes skratt smittade av sig och jag började fnissa.

        ”Fasen, vi kom faktiskt undan med det här!” Det pirrade i hela kroppen och det kändes som om jag hade fått en adrenalinkick av det hela. Att ta en godispåse var inte hela världen, de hade ju massor av godispåsar på Mackan, de märker väl inte om en är borta.

        Allting går med samarbete, det hade jag och Wille bevisat. Hoppas bara att matten går lika bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0